• wyślij zapytanie   
  • rady dla rodziców   
  • galeria   
  • 1% na dofinansowanie wyjazdów uboższych dzieci
. .
Dlaczego zaczęliśmy organizować Bardzo Zielone Szkoły?

  • bo misją naszego stowarzyszenia jest stałe zwiększanie stopnia świadomości ekologicznej społeczeństwa poprzez aktywną edukację,
  • bo prowadząc półtoragodzinne zajęcia edukacji ekologicznej i przyrodniczej dla dzieci i młodzieży, uznaliśmy, że półtorej godziny to za mało, by pokazać piękno przyrody i kształtować postawy ekologiczne,
  • bo wydaje nam się, że dzisiejsze dzieci i młodzież (szczególnie z dużych miast) za mało znają przyrodę, by móc ją pokochać i chronić,
  • bo od lat zajmujemy się edukacją ekologiczną i wiemy jak to robić z pomysłem i widzimy efekty naszej pracy,
  • bo lubimy pracować z dziećmi i kochamy przyrodę.

Organizujemy Bardzo Zielone Szkoły po to, by zaciekawiać uczniów przyrodą. Realizując od wielu lat zajęcia w terenie, pokazując piękno i niezwykłość przyrody, wierzymy, że tędy prowadzi droga do – mówiąc górnolotnie – lepszego świata. Wierzymy, że nikt, kto pokochał przyrodę, nie będzie jej niszczył i świadomie będzie żył tak, by nie szkodzić środowisku.

Poczytaj więcej o roli terenowej edukacji przyrodniczej w edukacji ekologicznej

Program wycieczki za każdym razem ustalany jest indywidualnie z nauczycielem. Prosimy pamiętać, iż Bardzo Zielone Szkoły nie są typowymi wycieczkami, lecz imprezami o charakterze edukacyjnym, których głównym celem jest poznanie przyrody odwiedzanego terenu oraz kształtowanie postaw proekologicznych młodzieży.
Prosimy o dokładne zapoznanie się z przykładowymi programami i proponowanymi zajęciami, zachęcamy do dostosowywania ramowego programu do indywidualnych potrzeb wynikających z zainteresowań uczniów, ich wiedzy, realizowanego w szkole programu.

  • warsztaty ekologiczne w terenie (tematyka do wyboru przez nauczyciela, mi.in.: ochrona humanitarna zwierząt, mała ekologia, ekologiczne postawy obywatelskie, ekologiczne zakupy, transport, formy ochrony przyrody, zagrożenia bioróżnorodności, zmiany klimatu)
  • warsztaty przyrodniczo-leśne
  • poznawanie przyrody (gatunki, siedliska, ekosystemy)
  • obserwacja zjawisk przyrody związanych ze zmianami dnia i nocy, ruchem Ziemi, barwami światła
  • spotkania z przyrodnikami, pracownikami parków krajobrazowych
  • zajęcia z mapą, biegi na orientację
  • wycieczki krajoznawczo-przyrodnicze po okolicy
  • spotkania z twórcami ludowymi
  • zajęcia nt. ekologicznego rolnictwa i zdrowej żywności
  • zajęcia poświęcone zdrowemu stylowi życia
  • poznawanie walorów kulturowych regionu zajęcia etnograficzne
  • zwiedzanie zabytków i ciekawych miejsc
  • slajdowiska i pokazy filmów związanych z tematyką wycieczki
  • zajęcia plastyczne (m.in. czerpanie papieru, malowanie naturalnymi barwnikami, przyrodnicze obrazy)
  • parateatralne oraz greendrama
  • dawne gry i zabawy podwórkowe, zabawy zręcznościowe, ogniska i konkursy

Więcej tematów: tutaj.
Klasom pierwszym polecamy zajęcia integracyjno-komunikacyjne.

Podczas Bardzo Zielonej Szkoły nie będą odbywać się zwykłe lekcje z zeszytami i książkami (choć ciekawych książek nie zabraknie), nie ograniczymy się również tylko do "zaliczenia" ciekawszych zabytków. W czasie wycieczki chcemy zaciekawić i zainspirować dzieci i młodzież do szukania wiedzy w kontaktach z przyrodą i ludźmi. Za każdym razem, kiedy jesteśmy wśród przyrody i mamy oczy i uszy szeroko otwarte, zauważamy rzeczy, których wcześniej nie znaliśmy, albo nie zwracaliśmy na nie uwagi. Samoistnie pojawia się wówczas mnóstwo pytań. W terenie zaspokajana jest naturalna ciekawość młodych ludzi, obcując z przyrodą rzadko pozostają oni biernymi obserwatorami, natomiast stają się kreatorami rzeczywistości. Rolą trenerów podczas Bardzo Zielonej Szkoły jest inspirowanie uczniów do własnych poszukiwań i obserwacji.
Preferujemy naukę poprzez zabawę i aktywne uczestnictwo w warsztatach. Zajęcia proponowane przez nas naturalnie łączą wiedzę przyrodniczą i edukację ekologiczną z edukacją globalną, etnograficzną czy obywatelską. Staramy się pokazywać zjawiska i problemy z wielu stron, a przede wszystkim dążymy to tego, by to uczniowie sami obserwowali, słuchali, dotykali, stawiali pytania i dochodzili do własnych wniosków. Pracujemy różnorodnymi metodami, z jednej strony po to, by przez cały czas podtrzymywać zainteresowanie uczniów, a z drugiej umożliwić każdemu z nich wykazanie się niezależnie od osobistych zdolności, zainteresować i umiejętności.

W każdej z miejscowości możemy zrealizować program dla dowolnej grupy wiekowej.

Przykładowe programy:
Na każdą Bardzo Zieloną Szkołę jedzie doświadczony trener edukacji ekologicznej (lub kilku przy większych grupach), który prowadzi zajęcia w dwóch lub trzech blokach. Trener zagospodarowuje różnorodnymi zajęciami większą część dnia. Nasi trenerzy, którzy na co dzień pracują w naszym ośrodku, jak również w parkach krajobrazowych i szkołach, pełnią również rolę przedstawiciela organizatora podczas wyjazdu.

Nasi trenerzy:


Katarzyna Kępska Katarzyna Kępska - współtworzy oddział śląski ODE Źródła. Niespokojny duch, który lubi być w drodze, wśród nowych ludzi i w nowych miejscach. Z wykształcenia geografka, interesuje się edukacją alternatywną, poznawaniem dzikiej przyrody i poznawaniem siebie.


Agnieszka MazurAgnieszka Mazur - absolwentka pedagogiki na Uniwersytecie Łódzkim i Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, swą pasję pedagogiczną realizuje promując wiedzę przyrodniczą, ekologiczną, globalną od przedszkolaków do licealistów. Dba o kondycję pływając i jeżdżąc na rowerze, a dla ducha słucha chilli zet i klasyki rocka, czyta kryminały, rozwiązuje łamigłówki. Uwielbia gry planszowe i towarzyskie. Lubi zarażać uśmiechem. Jest dumną balkonową ogrodniczką marząca w przyszłości o dużo większych połaciach zieleni.


Adam KaczmarekAdam Kaczmarek - z wykształcenia etnolog i antropolog kulturowy, pedagog z powołania. Jest też trenerem edukacji ekologicznej i pilotem wycieczek, być może w przyszłości stolarzem. Interesuje się wszelkimi działaniami związanymi z tematyką zrównoważonego rozwoju, edukacją konsumencką i międzykulturową. W pracy pedagogicznej inspiruje się głównie metodami pedagogiki przygody i experiential learning. Najchętniej uczy się w lesie. Prowadzi też warsztaty z majsterkowania w duchu DIY a także z tradycyjnych gier plenerowych z różnych zakątków świata. Uwielbia górskie wędrówki. By oddać się czystej rozrywce sięga po hiszpańskie kryminały, a w chwilach relaksu popija yerba mate.


Kamil CzepielKamil Czepiel - absolwent Ochrony Środowiska, od lat zajmuje się edukacją przyrodniczą. Z pasji entomolog, szczególną miłością darzący pszczoły. Artysta czerpiący inspirację z natury: pisarz, głównie fantastyki, wyróżniony przez Ministerstwo Środowiska w konkursie przyrodniczym Las – moja miłość; fotograf-amator, twórca wystawy fotograficznej Wschodząca nadzieja; początkujący rysownik. Wszystko to wykorzystuje do pełniejszego poznania otaczającego świata. Interesuje się także dawnymi narzędziami, a wolne chwile spędza przemierzając boso bezdroża, lasy, mokradła…


Ania ChomczyńskaAnia Chomczyńska - absolwentka ochrony środowiska, trenerka edukacji ekologicznej, terenowej i globalnej. W Źródłach od 2012. Szczególnie zainteresowana pracą w terenie, metodami edukacji przez zabawę oraz nowościami z dziedziny pedagogiki i psychologii. Od dzieci nieustanie uczy się optymizmu, radości z małych rzeczy, uważności i zachwytu dla przyrody. Zakochana w Puszczy Białowieskiej, górach i małych zapomnianych miasteczkach. Uzależniona od lasu i cukinii. W wolnych chwilach daje nowe życie śmieciom przerabiając je na przedmioty użytkowe.


Ewelina PaprockaEwelina Paprocka - z wykształcenia pedagog-animator, z zamiłowania ekolożka. Od 2012 roku edukaorka Źródeł. W edukacji ekologicznej interesuje się działaniami artystyczno–ekologicznymi, grami i zabawami podwórkowymi, ochroną praw zwierząt. Ciągła wolontariuszka w świetlicach środowiskowych, terapeutycznych i domach dziecka. Na studiach działała czynnie w kole naukowym, gdzie organizowała kursy oraz warsztaty artystyczne, rękodzielnicze, ekologiczne, rozwijające kreatywność, zdolności i umiejętności społeczne. W wolnych chwilach dużo spaceruje po lesie, jeździ rowerem, obserwuje i amatorsko fotografuje przyrodę. W edukacji ekologicznej i pracy z dziećmi odnalazła swoje powołanie i w tym kierunku chce się rozwijać.


Diana BarańskaDiana Barańska - ze Źródłami związana od 2014 r. Z wykształcenia pedagożka, na co dzień animatorka kultury. Dobrze rozumie się z dziećmi, bo sama lubi się bawić i organizować zabawę innym. Pracuje również z migrantami ukraińskimi, gra w orkiestrze warzywnej i jeździ na rowerze. Wychowała się "pod lasem", teraz mieszka w Warszawie i chętnie eksploruje dziką przyrodę z miejskimi dziećmi.


Irka JazukiewiczIrka Jazukiewicz - - Ze Źródłami związana od 2012 roku jako absolwentka Szkoły Trenerów Edukacji Ekologicznej, a potem Globalnej i Przyrodniczej. Ekolożka i edukatorka, z wykształcenia polonistka, zawsze ciekawa nowych metod zabawy i pracy z dziećmi. Literacka wielbicielka Jose Luisa Borgesa i Olgi Tokarczuk. Z pasją uczy się, dziwi i opowiada o strategiach przystosowawczych roślin i zwierząt. Pisze artykuły, uparcie uprawia balkonowe zioła i organizuje happeningowe koncerty ze Stowarzyszeniem MY. Imigrantka z Wilna w Warszawie, na co dzień rowerzystka i puzonistka od święta z instrumentem-kabaczkiem w orkiestrze warzywnej Paprykalaba.


Karolina BaranowskaKarolina Baranowska - od 2003 roku prowadzi w Źródłach zajęcia dla dzieci i młodzieży oraz szkolenia dla nauczycieli, wiceprezeska stowarzyszenia. Szczególnie interesuje się tematyką zwierzęcą i konsumencką oraz kulturowo-etnologiczną – a to z racji wykształcenia, bo Karolina jest etnologiem. Jej zainteresowania i hobby to czytanie, spacery piesze i rowerowe i ogólnie wyjazdy wszelakie, baaardzo lubi psy a szczególnie Fraszkę i Dzidkę :-) Ćwiczy jogę i gra na zachodnioafrykańskich bębnach.


Piotr GaszynskiPiotr Gaszyński - podróżnik, pilot wycieczek, przewodnik po najodleglejszych kawałkach świata. Fotografuje, pisze i fantastycznie opowiada. Tylko w ostatnich trzech latach był w Kenii, Tanzanii (z Zanzibarem), Filipinach, Hongkongu, Brazylii, Indonezji, Grecji, Ugandzie, Chinach, Tybecie, Etiopii, Argentynie, Urugwaju, Paragwaju, Peru, Boliwii, Szkocji, Maroko, Rwandzie, Syrii, Jordanii, Chile (+ Wyspa Wielkanocna), Polinezji Francuskiej, Nepalu i Indiach. W Źródłach od 2001 roku, wiceprezes w latach 2003-2006.


Katarzyna KrakowskaKasia Krakowska - absolwentka geografii, pracowniczka Dyrekcji Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich, inspektor ochrony przyrody PTTK, od 2003 r. jest trenerką na Bardzo Zielonych Szkołach. Jest wiecznie uśmiechnięta i otwarta na ludzi, kolekcjonuje krówki, rysuje, jeździ na rolkach, promuje wiedzę o tradycyjnych sadach oraz trzmielach.

Nasze strony: ODE "Źródła" | Natura 2000 | Zieleń miejska | Zmiany klimatu | Zwierzęta | Edukacja globalna | Bioróżnorodność | Zabawy podwórkowe | Szkolne ogródki | Ekozorientowani      STAT4u