• wyślij zapytanie   
  • rady dla rodziców   
  • galeria   
  • 1% na dofinansowanie wyjazdów uboższych dzieci
Rytebota Rytebota na mapie
Rytebłota położone są na Pojezierzu Brodnickim nad jeziorem Zbiczno, niecałe 13 km na północ od Brodnicy. Znajdują się na terenie Brodnickiego Parku Krajobrazowego, gdzie występują unikatowe ekosystemy, a pośród licznych jezior, lasów i bagien można spotkać cenne i rzadkie gatunki zwierząt i roślin. O przyrodniczej randze terenu pojezierza świadczy wyznaczenie specjalnego obszaru ochrony ptaków „Bagienna Dolina Drwęcy”, będącego częścią europejskiej sieci obszarów chronionych Natura 2000. Rytebłota to doskonałe miejsce dla młodych odkrywców i tropicieli do bliskiego poznania dzikiej przyrody.

Zakwaterowanie:
Proponujemy pobyt w ośrodku wczasowym, w jednym z dwóch piętrowych obiektów hotelowych, w komfortowych pokojach 3- i 4- osobowych z łazienkami. Jadalnia znajduje się w osobnym budynku. Ośrodek położony jest na malowniczym wzgórzu nad brzegiem jeziora, a na jego terenie znajduje się plaża z pomostem, plac zabaw, zadaszone miejsce na ognisko, boisko do koszykówki i kort tenisowy. Ośrodek oferuje również miejsce do zabaw sportowych na śródleśnej polanie.

Wycieczka:
W trakcie dłuższych Bardzo Zielonych Szkół proponujemy wycieczkę autokarową do Brodnicy, gdzie odwiedzimy starówkę, ruiny zamku krzyżackiego oraz atrakcyjną dla dzieci wystawę w Spichlerzu "Życie codzienne mezolitycznych myśliwych sprzed 10000 lat z Mszana"- wszystkie eksponaty są tu kopiami zabytków, dlatego można ich dotykać i wykonywać nimi pracę do której były przeznaczone!
W Rytychbłotach realizujemy program dla każdej grupy wiekowej.
Przykładowy program dla klas IV-VI SP:

Dzień 1
Przyjazd do ośrodka, podział pokoi, rozpakowanie.
Obiad.
Gry integrujące z prowadzącymi, wybrane zajęcia: „Węzeł”, „Widelec”, „Kto jest kim”, „Gorące krzesła”…
Rozmowa na temat oczekiwań uczniów. Ustalenie reguł Bardzo Zielonej Szkoły (dotyczących bezpieczeństwa, zachowania, uczestnictwa w zajęciach) - założeniem jest, aby zachowanie uczestników zielonej szkoły było proekologiczne i prozdrowotne. Wspólne spisanie regulaminu w trakcie burzy mózgów.
Rozpoznanie najbliższego terenu.
Kolacja.
Warsztat metodą Green Drama na temat stylu życia: „Jak Eko poznał Lansa”.

Dzień 2
Śniadanie.
Spacer wzdłuż Jeziora Zbiczno do Grzmięcy, dalej przejście ścieżką dydaktyczną „Bobrowiska”. W trakcie wycieczki obserwacje przyrodnicze oraz wybrane zabawy i zajęcia terenowe, aby spacer się nie dłużył: „Dźwięki natury”, „Naturalne wzory”, „Znajdź wśród drzew swojego przyjaciela”, „Moja mapa przyrody”, „Podążanie za dźwiękiem”, „Roślinne zgadywanki” a także zabawa ruchowa "Zwierzęta i zasoby" prezentująca mechanizmy zachowania równowagi w przyrodzie.
Obiad.
Gra „Zwierzęta z różnych stron świata” - o zwierzętach zagrożonych wyginięciem i przyczynach wymierania gatunków (dla klas VI)/ Zwierzyniec - warsztat metodą Green Drama, którego celem jest poszerzenie wiedzy o sposobie życia rodzimych gatunków zwierząt oraz uwrażliwienie dzieci na los dzikich zwierząt w Polsce. Uczniowie wykonają maski, a następnie wcielą się w role dzikich zwierząt - zastanowimy się wspólnie jakie niebezpieczeństwa czyhają na zwierzęta ze strony człowieka i gdzie mogą się one czuć naprawdę bezpiecznie (dla klas IV-V)
Kolacja.
Dyskoteka

Dzień 3
Wycieczka autokarowa do Brodnicy, zwiedzanie miasta: starówka, ruiny zamku krzyżackiego (wchodząc na więżę można zobaczyć gniazda kawek), wystawa w Spichlerzu: „Życie codzienne mezolitycznych myśliwych z Mszana sprzed 1000 lat” – wszystkich eksponatów można dotykać i wykonywać nimi pracę do której były przeznaczone.
Obiad
Zajęcia o drzewach, nauka rozpoznawania gatunków drzew, mierzenie wieku drzewa, karta pracy "Drzewa i krzewy", warsztat „Budowanie drzewa” oraz zabawy np.: „Znajdź wśród drzew swego przyjaciela”, „Naturalne obrazy”, budowanie szałasów, tropienie po śladzie.
Ognisko.

Dzień 4
Śniadanie.
Spacer z zadaniami ekologiczno-przyrodniczymi.
Obiad.
Formy ochrony przyrody – ochrona gatunkowa, pomnik przyrody, rezerwat, park narodowy, park krajobrazowy. Co to jest obszar Natura 2000 i warsztat terenowy „Park Narodowy Liliputów” - budowanie przez uczniów parku narodowego i prezentacja dokonań grup w formie nagrania do telewizji. Zabawy ruchowe, np. „Wypalanie traw”, „Dracula”, „Niedźwiedź i myszka”, „Spinacze”, „Szukanie skarbu ze zawiązanymi oczami”.
Kolacja.
Zajęcia manualne, własnoręczne wykonanie pamiątek z Rytychbłot (np. papier czerpany).

Dzień 5
Śniadanie.
Pakowanie, sprzątanie w pokojach.
Ewaluacja przez zabawę: "Koszyczek szczerości" oraz "Alfabet Rytychbłot". Ankieta ”Czy moja rodzina jest ekologiczna?” Wręczenie dyplomów "Młodego Ekologa" i ślubowanie ekologiczne na podstawie Zielonego Kodeksu Młodego Ekologa.
Obiad.
Wyjazd z ośrodka. Przejazd do gospodarstwa ekologicznego w Pokrzydowie, po drodze obserwacja krajobrazu rolniczego - różnice miedzy rolnictwem ekologicznym a przemysłowym – ich wpływ na środowisko i zachowanie bioróżnorodności. Co to jest użytek ekologiczny? Na miejscu zwiedzanie gospodarstwa i rozmowa z właścicielem - propagatorem rolnictwa ekologicznego i żywności BIO w Polsce, ekologiczne przepisy i możliwość zakupu żywności BIO.
Nasze strony: ODE "Źródła" | Natura 2000 | Zieleń miejska | Zmiany klimatu | Zwierzęta | Edukacja globalna | Bioróżnorodność | Zabawy podwórkowe | Szkolne ogródki | Ekozorientowani      STAT4u